Kili Challenge 2018

Interview

De Biltsche Courant plaatste deze week dit afsluitende interview over de expeditie naar de Kilimanjaro.

Met de Kili Challenge 2018 haalden we in totaal EUR 286.500,- op voor de acties van War Child. Een enorm bedrag dat zeker goed terecht zal komen. Mijn droom kwam uit; ik stond op het hoogste punt van Afrika en hielp daarbij kinderen in oorlogsgebieden. Ik kijk terug op een geweldige en indrukwekkende ervaring en ben heel blij dat ik mijn hart gevolgd heb, toen ik vorig ...

Op het dak van Afrika!

Afgelopen zaterdag bereikte onze expeditie het hoogste punt van Afrika. Na 5 dagen klimmen waren we aangekomen in Barafu Camp op ruim 4.600 m. Toen we daar zaterdagmorgen rond middernacht vertrokken was er net een vers pak sneeuw gevallen. Onze hoofdlampjes verlichtten alleen de rugzak en de voeten van onze voorganger. Stapje voor stapje liepen we door de steeds kouder wordende nacht naar boven. Buiten adem vanwege het gebrek aan zuurstof en met hoofdpijn die steeds duidelijker merkbaar werd. Tegen ...

Reisverslag 28-1, Millenium Camp – Arusha

Na de afscheidsceremonie van onze gidsen, porters en keukenstaf pakken we nog een keer de rugzak op voor de laatste afdaling naar beneden. De planning is dat we tussen de 4 en 6 uur onderweg zijn. Een goed pad slingert door het prachtige tropische woud naar Mweka Gate (1980 m), waar we het park zullen verlaten. Daar staat de bus klaar die ons in ca. twee uur naar het hotel in Arusha brengt. ’s ...

Lees verder →

Reisverslag 27-1, Barafu Camp – Uhuru Peak (5895 m) – Millenium Camp (3800 m)

Rond middernacht worden we gewekt door de gidsen. We hebben een hele lange nacht en dag voor de boeg met 11 tot 15 uur wandelen. We eten en drinken nog snel wat en rond 01:00 uur vertrekken we naar de top. Een hoofdlampje en een lichte rugzak met alleen wat kleding en eten en drinken is het enige dat we meenemen. Het is een prachtig gezicht om alle lampjes in een sliert omhoog te ...

Lees verder →

Reisverslag 26-1, Karanga Camp – Barafu Camp (4640 m)

Vandaag is met 3 tot 5 uur lopen een relatief korte wandeldag . We volgen in een woestijnachtige omgeving een gemakkelijk pad welke ons via de oostkant van de berg naar Barafu Camp leidt waar we voor het middaguur al aankomen. De rest van de middag wordt kan je ontspannen en je klaar maken voor de topdag. Na het avondeten zoek je snel je tent op om nog een paar uurtjes te slapen voordat ...

Lees verder →

Reisverslag 25-1, Barranco Camp – Karanga Camp (4000 m)

We starten de dag met een flinke klauterpartij op de Barranco Wall (ook wel Breakfast Wall genoemd). Het is voor iedereen prima te doen maar handen en voeten zijn wel nodig om deze 300 meter hoge wand te beklimmen. Het ziet er steiler uit dan het is en we worden hopelijk goed begeleid door de gidsen. Vervolgens leidt de route via een glooiend landschap met prachtige vergezichten nog een paar uur naar Karanga Camp ...

Lees verder →

Reisverslag 24-1, Shira Camp – Barranco Camp (3950 m)

Via het zogenaamde Moorland plateau wandelen we rustig en gestaag via vulkanische bergruggen naar Lava Tower op 4630 m hoogte. Vervolgens daalt het pad naar Barranco Valley waar we verblijven in het spectaculaire Barranco Camp welke beschut gelegen is tussen torenhoge rotsen. Dit is een lange maar uitstekende acclimatisatie dag aangezien we vandaag hoger verblijven dan we overnachten. De verwachting is dat we tussen de 7 en 9 uur wandelen.

Lees verder →

Reisverslag 23-1, Machame Camp – Shira Camp (3800 m)

Vandaag hebben we een wandeldag van 4 tot 5 uur voor de boeg. We laten vandaag snel het bos achter ons en lopen via uitgestrekte steppe omhoog. Het pad klimt gestaag langs rotsachtige heuvels met vulkanisch gesteente en cactussen. Er is een wijds uitzicht op het Shira Plateau en de besneeuwde top van de Kilimanjaro maar ook op het regenwoud onder ons. Begin van de middag komen we aan in Shira Camp. De rest ...

Lees verder →

Reisverslag 22-1, Arusha – Machame Camp (2834m)

Het is begonnen! Na het ontbijt in de lodge, vertrekken we vandaag per bus naar de Machame Gate, één van de ingangen van het Nationale Park Kilimanjaro. Dit is een rit van ongeveer een uur. Bij de gate worden de noodzakelijke formaliteiten afgehandeld en de lasten verdeeld over de porters. We lopen deze dag ongeveer 5 a 6 uur. De tocht loopt door de dichtbegroeide jungle waar Columbus aapjes en wilde vogels ons welkom ...